Sunday, July 16, 2006

Pe cine ajuta fragmentarea pietei de internet???

Ingust vorbit, privesc piata de internet din punct de vedere al bugetelor de publicitate pe care ea le atrage. Este evident ca netul incasat de net din publicitate se dubleaza de la an la an. In ultimile luni lucrurile s-au precipitat. Pizza era impartita in 3 jucatori importanti (netbrige, arbomedia si imedia) care de fapt erau doi... (comparatia cu pizza este tributara formei in care ea se livreaza, cand va ganditi la forma de placinta va mai vine si altceva in minte???)

Acum au aparut o seama de jucatori care promit a fi seriosi, avand in spate fiecare business-uri stabile in piata romaneasca de advertising (si parghii). Splendid Media Zece a deschis cu Eveline divizie on line – Splendid Media Interactive (SMZ este regia de vanzari care vinde TVR precum si produsele grupului Academia Catavencu), Orlando promite sa devina lider pe piata cu ajutorul Grupului Media Pro, tocmai ce Cable Direct incepe sa vanda internet (pentru amanunte vedeti blogul lui Orlando). Probabil ca mai sunt si altii pe piata sau care se pregatesc sa apara...

Explozia brusca se datoreaza cresterii pizzei??? Sunt suficient de multi bani pentru a starnii interesul marilor buzunare? Sau vor acum sa isi consolideze un market share pentru banii de peste 5 ani???

O piata cu un singur jucator se numeste monopol. Cand sunt doi exista intelegeri. De la 3 in sus apare concurenta. Simt ca am ajuns acolo???

Lupta se da pe 2 planuri. Acum proprietarii de site-uri pot fi reprezentati in fata agentiilor de publicitate de mai multe regii (lucru care va duce la transferarea intr-o mai mare masura a beneficiilor). Problema exclusivitatii va deveni un mar al Discordiei.

A doua lupta este de cealalta parte a baricadei. Client – Agentie – Regie. Proiecte speciale, creativitate, formate neconventionale pentru a atrage bugete cat mai mari. Pentru rechinii flamanzi proaspat lansati in apele tulburi un navigator neexperimentat se va dovedi o prada insuficienta. Pentru a se hranii toti este nevoie ca internetul sa creasca in detrimentul altor medii traditionale.

Oare clientii considera internetul o medie traditionala (ca televiziunea, presa, radio, OOH), sau este in continuare un moft?

Marile grupuri vor incepe sa vanda internetul la pachet cu celelalte produse mult mai vandabile din portofoliu pentru a isi creste artificial cota de buget. in acest context micii jucatori vor avea de pierdut

Piata se va aseza atunci cand vom avea primele date independente de research (Doamne cat le astept!!!), date care sa fie recunoscute atat de clienti cat si de agentii, regii, proprietari de site-uri. Cand se va intampla asta???

Pana atunci “da-mi-as blogu la vanare”, dar cui???



22 Comments:

Blogger Cristian said...

la intamplare:

- nu inteleg ce vrei sa spui prin fragmentare?

- regiile si brokerii se vor bate din ce in ce mai tare pe orice site nou aparut. vor castiga cei care vor fi rapizi si care isi creeaza un awareness favorabil.

- multi posesori de site-uri nu stiu sau nu vor sti cat valoreaza si ce bani pot scoate, asta va creste veniturile celor care vand reclama pentru ei.

- vor exista aliante si intelegeri intre cei ce vand reclama.

- internetul e considerat deja medium traditional de multi (in special jucatori online), dar cred ca mai are de deschis niste usi (minti) prin agentii.

- internetul va fi cu adevarat "traditional" atunci cand agentiile vor avea divizii de interactive care vor trebui sa produca bani, campanii, clienti.

- marii jucatori vor vinde la pachet cand vor avea ce sa vanda. pana atunci vinde (cred eu in naivitatea mea) cine are trafic si livreaza target-ul necesar.

- acum vreo trei ani se vorbea de un instrument de masurare pentru online. costa la acea data vreo 80.000 euro/ dolari. cred ca acum se pot gasi acesti bani, dar cred ca pana una alta Trafic.ro da o imagine buna a realitatii.

- stiu pe cineva care a vrut sa dea unei regii sa-i vand reclama pe blog. tipul face peste 20.000 de unici pe luna. regia nu l-a dorit/ primit... asa ca mai trebuie sa astepti pana sa iti "vinzi" blog-ul.

7/16/2006 02:00:00 AM  
Blogger razvan varabiescu said...

daca o agentie ar avea 50% din piata ar impune pretul in fata furnizorului. la fel si invers. agentiile isi doresc sa zicem 10 furnizori importanti si furnizorii 10 agentii echilibrate ca bugete.

chiar daca nu stii cati bani vei scoate din propriul site, orice posesor va cere "3 oferte"

cate agentii crezi ca au om dedicat internet-ului? deocamdata financiar vorbind pare ineficient. atata vreme cat 1-2 oameni pot gestiona milioane pe TV de ce sa aloci un om pentru cateva sute pe net???

nu e adevarat. exista si se va dezvolta vanzarea la pachet. adica daca selectezi www.acasa.ro vei primi sa zicem pozitionari premium pe acasa tv...

intreaba pe arbo de trafic.ro si vei avea o surpriza

7/16/2006 03:34:00 AM  
Anonymous orlando said...

Razvan,

Arbo intotdeauna, inclusiv in brat, au sustinut ca trafic.ro e un instrument bun pt piata iar focusul trebuie pus pe cercetarea calitativa nu pe cea cantitativa. ca una spun in public si alta privat tine de caracter. parerea mea.

7/16/2006 12:48:00 PM  
Blogger razvan varabiescu said...

Nu vreau sa jignesc pe nimeni, dar au existat momente in care sustineau (si undeva aveau dreptate) ca Judecatorul din piata (trafic.ro) este un proiect al competitiei. Oare daca TNS-AGB International ar fi un proiect al Media Pro, ceilalti jucatori ar fi fericiti???

Bineinteles in lipsa de altceva ca trafic este f bun. solutia ar fi, cred eu, o posibilitate de auditare la cerere a lui trafic.ro si realizarea unui studiu calitativ.

cand crezi ca se va realiza acest studiu, stii ceva???

7/16/2006 11:51:00 PM  
Anonymous orlando said...

razvan,

nu am spus ca ar fi corect sau incorent, am spus ca de fiecare data cand se vorbea de trafic.ro in dep. internet de la brat arbo sustinea ca sistemul e ok si ca nu trebuie sa ne focusam pe cantitate ci sa mergem pe calitate.

in acelasi timp la agentii spuneau ca trafic fura, e partinitor etc.

7/17/2006 12:45:00 AM  
Anonymous Vlad_P said...

Intotdeauna s-a spus ca internetul este ieftin. Este ieftin pentru ca poate fi targetat usor.
Din punctul asta de vedere este normal sa vrem un studiu permanent care sa duca la plata pe target, similar cu TV-ul. Stiu, trebuie mai multi bani pentru asa ceva, dar in acelasi timp asa ceva ar aduce si bani.

Acum sunt in piata cateva studii pe care nu le pot folosi pentru a face o comparatie. Sunt bani aruncati, singurul care castiga e Arbo care isi va mari si isi va mentine o parte mare din piata, dar si ei ar castiga dintr-un studiu independent.

Cred ca este binevenita o intalnire intre jucatorii din piata pentru a discuta despre un studiu independent, in cadrul Brat sau in afara sa.

Trafic.ro nu ofera toate datele cantitative necesare (T3 e mai complet).

7/17/2006 02:12:00 AM  
Blogger Cristian said...

partea de vanzari online nu m-a fascinat niciodata (pana acum)... poate ar trebui sa ne uitam afara, pe alte piete sa vedem ce se intampla.

poate asa vom avea o imagine mai buna asupra ceea ce se poate intampla si la noi.

din ce feedback-uri am eu (de business), plecarea lui Orlando a agitat piata (online) si mai cred ca a tras-o putin inapoi, aratand ca este vulnerabila si inca lipsita de maturitate.

7/17/2006 02:50:00 AM  
Blogger razvan varabiescu said...

Eu cred ca "gambitul Orlando" (ca nu e o plecare, e o mutare cu sacrificiul la regina) a accelerat un proces ireversibil.

era nevoie in piata de mai multi jucatori puternici si ma bucur ca s-a intamplat chestia asta.

Nu cred ca piata a fost trasa inapoi, ba din contra deoarece cred ca toti vor castiga:
- proprietarii de site-uri vor fi reprezentati mai bine (avand daca nu posibilitarea de a fi reprezentati de altcineva)
- agentiile vor avea mai multe variante de planificare. a se evita pe viitor situatii de genul "campania trecuta i-am dat lui arbo acum ma duc la netbridge" din considerente de politica de business...
- clientii vor avea evident de castigat.
- vor incepe sa investeasca in research pentru a dovedi ca surfferul lor e cel mai bogat, destept, activ, alcoolic, vorbaret navigator de pe net...

ca dezavantaj? sunt convins ca vor creste mult preturile:(

7/17/2006 03:06:00 AM  
Anonymous Cristi P said...

Luna asta am vazut mai multi"editori" online decat tot anul trecut.

Scenariul meu este un pic mai optimist:

Fragmentarea pietii de online va insemna:
1. mai multi "vanzatori" la poarta site-urilor mari
2. mai putini planneri care dau campania... unui singur vanzator.
3. Mai multi bani in online din presiunea offlineului de la grupuri.

In consecinta cred ca :
- va fi ceva mai greu de gasit "sindicalizarea" pietii pentru un studiu comun, cel putin in conditiile in care agentiile nu se implica.
- vor coabita preturi foarte diferite pe de o parte din presiunea offlineului care va avea tendinta sa creasca preturile pe siteuri "interne", pe de alta parte "contentul online" atata cat exista, si care deocamdata e singurul care face trafic important, va trebui finantat.
- fragmentarea "vanzarii" va duce rapid si la fragmentarea canalelor pt ca fiecare "casa de vanzari" va tinde sa-si faca "portofoliu" pentru a putea acoperi cat mai mult dintr-o cerere.

PS: e evident ca saptamanile astea-s mai putine bannere pe siteurile mari, dar sper sa nu fie un recul de durata.

7/17/2006 05:07:00 AM  
Blogger razvan varabiescu said...

Salutare Cristi,

sunt de acord cu cele 3 directii optimiste ale tale.

Dar, trebuie sa ne gandim ca aceste studii implica niste costuri. Agentiile sunt f importante in realizarea unui studiu independent, dar, cei care dau roaba de bani sunt furnizorii. daca ne uitam la celelalte medii, furnizorii platesc in proportie de 80%, agentiile 20%, iar clientii restul.

totusi cu cat mai multi jucatori cu atat mai multi nemultumiti. tocmai ca intre 2 jucatori poate exista o intelegere, dar cand numarul lor creste este nevoie de un arbitru independent.

in ceea ce priveste numarul banerelor acesta este influentzat de sezonalitatea specifica din intreaga piata de publicitate (nu numai internet). dupa 15 septembrie, netul va parai de campanii, va fi sold out, nu vei mai gasi nici unde sa postezi un comment pe un blog al carui singur cititor este proprietarul...

7/17/2006 06:50:00 AM  
Anonymous Cristi Parvan said...

Salut Razvan

Scuze pentru anonimat.

Si restul de 80% intr-un fel sau altul tot de la agentii vin :).

Din cate stiu la BRAT, n-a fost atat o problema de bani cat una de "neintelegere" intre "vanzatori", si la masa erau si Imedia si Vodanet si rol, care teoretic erau mai "unitari" decat vor fi Arbo, SMI, MPI, Netbridge si ... restul, sincer cred ca fara o presiune a agentiilor va fi tare greu.

PS: avantajul onlineului: daca nu ma pimesti cu banner pe blogul tau, imi fac eu unu al meu :) Macar sa am client.

7/17/2006 07:25:00 AM  
Blogger razvan varabiescu said...

daca iti faci unul te rog sa imi spui. cu acordul tau iti voi dubla traficul.

pe principiul asta si-au deskis unii televiziuni si nu fac bani. nu e greu sa faci o televiziune, e greu sa faci una cu audienta. asa e si pe net...

dupa principiul tau, banii nu ii dau furnizorii ci agentiile. atunci, banii nu ii dau nici agentiile ci clientul, si de fapt nu clientul ci cumparatorul, adica tot noi doi si manafu...

in rest cum iti merge la zenith???

7/17/2006 07:53:00 AM  
Anonymous cristi parvan said...

:)
De cand am descoperit online-ul, e o idee mai "dinamic".

Apropo de principiu cu pricina, cei 3 cititori de acum (wow ce rata de crestere!!) daca tinem neaparat cred ca te putem convinge sa insisti pe un subiect sau altul. :).
Tot asa cred ca daca o mana de agentii (primele 2?!)se hotarasc, pot urni un studiu intependent pe online. Nu-ti mai vorbesc de clienti si mai ales cumparatori.

Nu stiu daca asta merge pe numere mai mari;) dar oricum s-ar putea sa fie o problema de generatia a IV-a :).

7/17/2006 08:11:00 AM  
Blogger razvan varabiescu said...

uite planul (e secret, dar oricum e clar ca ramane doar intre noi doi:)):
pasul 1 - agentiile Zenith Optimedia si Media Direction devin primele doua agentii din piata - deadline 31 decembrie (an nespecificat - pentru securizarea informatiilor)
pasul 2 - facem o coalitie diabolica ce va scoate banii din buzunarul clientilor, va scrie facturi in alb stampilate de principalii furnizori, si, cu sutinerea presei cu maiestrie dirijata de maleficul manafu (asta ca sa para ca suntem 3) dam drumul la primul studiu gratis de internet. vom inventa perpetum mobile financiar de spita unu.

ma intreb unde am fi ajuns daca am fi fost 4...

7/17/2006 08:29:00 AM  
Anonymous Cristi Parvan said...

Primul pas e mai greu :)







... dar realizabil.
Citeam intr-un ziar ca la voi e deja setat ca obiectiv. In altul cum ca merge-ul ZO e garantat.
Deci .... ma simt ca in spotul Connex... mi-e dor de acasa.

7/17/2006 08:42:00 AM  
Blogger Cristian said...

imi e cam greu sa va urmaresc... insa cine are ochi sa vada poate scoate un story bun din asta...

- razvan, am auzit din trei parti diferite, de la trei clienti de online ca au avut de dat niste bani si nu au avut cui sa ii dea... asta apropo de cum a tras plecarea lui orlando piata inapoi

- dar cred ca ai totusi dreptate cand spui ca orlando a relansat cursa pe online...

- aia cu "campania trecuta i-am dat-o lui arbo" tine de voi, de agentiile de media care ar trebui sa aiba o alta politica si nu una de ping pong amical.

- clientii vor avea de castigat putin mai tarziu, dupa ce online-ul isi ia examenul de capacitate. acum e plin de mult content offline si porcarii. numiti 5 site-uri tari de continut realizat exclusiv online!

- agentiile ar trebui sa insiste pentru un research general valabil si recunoscut, iar playerii online nu ar trebui sa il faca fara sa consulte agentiile. ar mai trebui impuse niste standarde.

si inca ceva razvan, treci pe template-ul cu alb, ca pe negru citesc cam greu post-urile si comentariile lungi!

7/17/2006 09:42:00 AM  
Blogger razvan varabiescu said...

mai alb, mai curat...

problema neconsumarii bugetelor de publicitate este proportionala cu traficul site-urilor. eu pot aloca o suma de bani pe un site, dar acesta din lipsa de trafic sa nu poata consuma banii. cred ca la asta se refereau clientii cu pricina. alta explicatie nu am legat de "a nu avea cui sa dea banii pe internet". Doar daca orlando venea cu o geanta maaaare in care le lua banii clientilor...

nu e vorba de ping pong, e vorba ca fiind 2 jucatori pe piata e bine sa ai relatii bune cu ambii. asta deoarece la unele site-uri nu prea ai solutii de inlocuire si atunci vrand-nevrand tot acolo ajungem

ce e ala story?

7/18/2006 12:50:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

7/19/2006 03:33:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

7/20/2006 04:20:00 PM  
Anonymous edragonu said...

- plecarea lui Orlando a aratat ca se poate misca ceva in publicitatea pe net la nivel managerial. Atentie: nu e vorba de Orlando in sine ci de un manager general care pleaca. Putea fi oricine altcineva.

- piata nu se fragmenteaza, abia acum se formeaza. Nu a existat o piata reala ci niste jucarii in mina unor copii mari.

- cred ca vor avea de castigat (in sfarsit) si detinatorii de situri/retele, printre care ma numar si eu. Pina acum, banii s-au blocat la poarta scolii intre baietii mari care luau cu japca tot maruntisul pentru pachetel, iar elevii cuminti si silitori stateau pe bara. Acum baietii rai de la poarta scolii incep sa se mai bata si intre ei pe cele mai bune locuri, si banii incep sa-si gaseasca si alte portite de intrare.

- felicitari pentru blog :-)

7/21/2006 04:29:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Search engines try it

Casino
viagra
tramadol
cialis

2/16/2007 07:07:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Latest news. Viagra, cialis

viagra
cialis
tramadol

2/19/2007 11:14:00 PM  

Post a Comment

<< Home